Министар Хусеин Мемић одговарао је на питања угледног америчког часописа USA TODAY. Превод интервјуа преносимо у целости:
Serbia’s tourism sector at a glance – Overview of the sector and its remarkable growth, latest metrics, key facts and figures, contribution to the national economy, GDP and employment. How does the Ministry plan to sustain this momentum in the face of global challenges?
Туристички сектор Србије на први поглед – Преглед сектора: изузетни раст, најновији показатељи, кључне чињенице и бројке, допринос националној економији, БДП и запосленост. Како Министарство планира да одржи овај замах у суочен са глобалним изазовима?
Туризам у Србији бележи позитиван тренд раста уназад неколико година, а посебно од пандемије до данас. Повећан број долазака домаћих и страних туриста, указује на да је Србија атрактивна, сигурна те целогодишња туристичка дестинација. Посебно су занимљиви резултати сегмената иностраног туристичког тржишта, где се бележи значајан раст броја туриста из различитих земаља Европе и света. Према новембарском барометру Светске туристичке организације (UNWTO) Србија је и даље лидер по темпу раста прихода од страних туриста у свету са повећањем девизног прилива у првих девет месеци ове године у односу на исти период 2019. године за 99%. Туризам у Србији се најбрже опоравио од свих земаља Западног Балкана и наставио континуиран раст.. Светски савет за туризам и путовања (WTTC) прогнозира да ће учешће туризма у укупном бруто домаћем производу (БДП) Србије у 2024. години 6,6%, док je учешће запослених у туризму 7,3% од укупног броја запослених у Републици Србији. Према подацима Народне банке Србије, у првих једанаест месеци 2024. године приходи од страних туриста износе 2,5 милијарди евра, што је за 9% више у односу на исти период 2023.године. Према подацима Завода за статистику Републике Србије у 2024. години остварено је укупно 4,4 милион долазака туриста (+5,7% у односу на 2023. годину) и 12,7 милиона ноћења (+1,8% у односу на исти период претходне године). У 2024. години број долазака страних туриста већи је за 11,7%, а њихов број ноћења већи је за 9,2% у односу на 2023. годину.
Поред секторских политика усмерене на јачање одрживог развоја туризма засновнаог на УН Циљевима одржвивог развоја 2030, Министарство туризма и омладине Републике Србије има континуиране активности усмерене на јачање међу-министарске, међу-ресорне и међународне сарадње (посебно у области регионалних иницијатива, сарадњом са међународним организацијама и билатералном сарадњом са осталим земљама света у области туризма) чиме се, између осталог, доприноси остваривању стратешких циљева туризма наше земље заснованих на принципима одрживости са економског, еколошког, културолошког социолошког и друштвеног аспекта. Поред традиционално популарних дестинација, као што су Београд, Нови Сад, Златибор и Копаоник, све већу пажњу привлаче и мање познати крајеви, попут сеоских подручја. Пратећи тај тренд, Министарство је први пут ове године расписало Конкурс за средства подстицаја за развој и унапређење руралног туризма и угоститељства на територији Републике Србије. Током ове године, конкурсом и ребалансом буџета, определили смо средства у укупном износу од 256 милиона динара сеоским туристичким домаћинствима, етно кућама и салашима за њихов развој. На крају, успели смо да, у последњих пар година Србија постане туристичка дестинација током 365 дана, односно током целе године. Наша константна улагања у културни, гастрономски, наутички, бањски, планински, градски те сеоски туризам сада већ дају изванредне резултате. Наши резултати су видљиви у туристичком промету и девизном приливу од туризма, те је наша земља сада конкурентна и приморским односно медитеранским земљама. Тренд раст очекујемо и наредне године, и надамо се поновном обарању рекорда.
Digitalization in sector the tourism - How is the Ministry leveraging technology to enhance visitors’ experiences, improve accessibility to information, and create innovative marketing campaigns that position Serbia as a top-tier destination? Insight into your latest digital initiatives.
Дигитализација у сектору туризма – Како Министарство користи технологију у циљу побољшања искуства посетилаца, доступности информацијама, како креира иновативне маркетиншке кампање које Србију позиционирају као истакнуту дестинацију? Увид у ваше најновије дигиталне иницијативе.
У циљу унапређења квалитета и доступности туристичких услуга Републике Србије, дигитализација је препозната као једна од кључних активности на том пољу. У том смислу препозната је и потреба за успостављањем информационог система за дигитализацију туристичке понуде Србије - Туристички асистент. Пројекат је покренуло Министарство 2021. године, а завршен је 2023. године. Наведена платформа даје могућност надлежним институцијама да уносе и уређују информације о дестинацијама Републике Србије, као и да уносе и уређују информације о мултимедијалном садржају који се односи на конкретне туристичке дестинације, где се практично креира њихова "лична карта" (информације о смештају, атракцијама, другим услугама и понудом на дестинацији). Такође, ова платформа омогућава крајњем кориснику лак и једноставан увид у туристичке локације Републике Србије, коришћењем интернет претраживача или мобилних уређаја. Апликација прати геолокацију туристе и интегрисана је са дигиталном мапом како би обавештава туристу на близину туристичких знаменитости или атракција. Посебан модул Платформе је Дигитални водич коју омогућава кориснику приступ информација, између осталог, о изложеним експонатима, просторној организацији одређеног локалитета, могућност коришћења аудио водича као и виртуелних тура, итд.. За сада је урађено 60 виртуелних тура по дестинацијама у Србији. Осим наведеног, израђен је Национални портал за резервацију смештаја Платформа је прављена према узору на платформу „Booking“ и замишљена тако да само власници смештајних објеката који су регистровани у систему еТуристе (Информациони систем туризма Србије), могу да нуде смештај. Пројектом Дигитализације туристичке понуде Србије је предвиђено покривање бежичном мрежом туристичких локација од изузетног значаја, односно довођење брзог интернета до одређених локација у дестинацијама Србије и изградња WiFi мреже за исте.
Tourism diversification - Strategies for extending the tourist season, promoting niche areas and less-visited regions, and integrating unique cultural and natural assets into the national tourism offering.
Диверзификација туризма - Стратегије за продужење туристичке сезоне, промовисање мање посећених места и региона и интегрисање јединствених културних и природних у националну туристичку понуду
Постоји низ стратегија усмерених на диверзификацију туризма у Србији, са циљем продужења туристичке сезоне, промоције мање посећених дестинација и интеграције јединствених културних и природних ресурса у националну туристичку понуду, које спроводе ресорно Министарство и Туристичка организација Србије. Продужење туристичке сезоне постиже се развојем разноврсних туристичких производа као што су културни, еко и здравствени туризам, који нису ограничени на летње месеце, чиме се омогућава привлачење посетилаца током целе године. Такође, организација догађаја ван главне сезоне, попут фестивала и манифестација, доприноси повећању броја туриста у предсезони и постсезони. Министарство има редован годишњи конкурс путем којег се финансира десетине туристичких манифестација широм Србије.
Промоција мање посећених места и региона остварује се кроз регионално удруживање туристичких организација, што омогућава бољу промоцију локалних дестинација и заједничке наступе на тржишту. Дигитализација туристичке понуде такође игра значајну улогу у том процесу, јер креирањем мултимедијалних садржаја и онлајн кампања мање познате локације постају видљивије широј публици. Ове активности доприносе равномернијем развоју туризма и смањењу концентрације туриста на само неколико најпопуларнијих дестинација.
Интеграција јединствених културних и природних ресурса у туристичку понуду постиже се брендирањем Србије као атрактивне туристичке дестинације, истичући њене специфичне културне и природне атракције. Дигитализација културног наслеђа додатно обогаћује туристичку понуду, омогућавајући модерну презентацију и привлачење нових посетиоца. Ове стратегије усмерене су на одрживи развој туризма, повећање конкурентности Србије на међународном тржишту и равномернији регионални развој.
Significant projects and infrastructure investment in the tourism field – Insights into the Roman Emperors Route and the revitalization of Vlasina Lake, as well as other main attractions.
Значајни пројекти и улагања у инфраструктуру у области туризма – Увид у Пут римских царева и ревитализацију Власинског језера, као и друге главне атракције.
Једна од мера секторских политика усмерених на остваривање стратешких циљева туризма Србије, су подстицање и финансирање инфраструктурних пројеката у туризму. У периоду 2022-2024. године од стране Министарства туризма и омладине финансирано је укупно 150 пројеката у вредности од 3,09 милијарди динара односно више од 27 милиона долара. Поред ових, у 2024. години финансирани су и реализовани пројекти од капиталног значаја за развој туризма у Србији у износу од 1,13 милијарди динара односно скоро 90 милиона долара. Још осам пројекта је у фази реализације, те ће се укупна вредност инвестиционих средстава на име њиховог финансирања знати по њиховој реализацији. Наведени пројекти су усмерени на јачање ланца вредности у туризму, засновани на преференцијама туристичке тражње (изградња међународног пристаништа у Доњем Милановцу, деонице бициклистичких стаза, спортско рекретивних центара, туристичко инфорамтивнијх центара, Увођење система електронског рентирања бицикала и тротинета...).
Од самог оснивања руте Пут римских царева, ресорно министарство туризма је препознало значај улагања у туристичку инфраструктуру у и супраструктуру свих локација на овој руту у Србији. Део финансијских средстава је био уложен у ревитализацију култног наслеђе из римског периода, али и изградњу визиторских центара и промоцију. Сада је ова рута у потпуности самоодржива и даље се шири на друге земље Европе. Такође, овај програм није само усмерен на унапређење туристичке понуде Србије, већ и модел регионалне сарадње који показује како културно наслеђе може постати ресурс за одрживи развој, јачање локалних заједница и повећање међународне видљивости и препознатљивости. Циљ програма је да развијени туристички производи и иницијативе не буду активни искључиво током пројеката, већ да наставе своје постојање и након његовог завршетка, чиме ће допринети дугорочном туристичком развоју региона и очувању културног наслеђа дуж Дунава и Пута римских царева.
Што се пројеката на Власинском језеру тиче, ресорно министарство за туризам је у периоду 2015-2024. године уложило укупно 10 милиона динара односно скоро 90 хиљада долара. Пројекти су се односили на санацију омладинског насеља на Власинском језеру за коју је власник обезбедио средстава за пројектно техничку документацију, а средстава министарства су усмерена за финансирање грађевинско занатских радовиа инсталације водовода и канализације, електро инсталације итд. Власинско језеро ће свакако бити још једна дестинација чији се развој туризма заснива на принципима одрживости, као још једна од дестинација које ће бити изузетно атрактивна за туристе и посетиоце из Европе и света.
Belgrade Expo 2027 – Importance and expected outcome for the country. Ministry’s plans to promote it and use this global event to showcase the country’s tourism potential, strengthen its international profile, and attract long-term partnerships and investments.
Belgrade Expo 2027 – Значај и очекивани исход за државу. Како Министарство планира да га промовише и искористи овај глобални догађај за представљање туристичких потенцијала земље, побољша имиџ на међународном нивоу и привуче дугорочна партнерства и инвестиције?
Belgrade Expo 2027 ће значајно утицати на развој туристичке инфраструктуре, с обзиром на то да је планирана изградња нових хотела, модернизација саобраћајне мреже и улагања у одрживе туристичке пројекте. Очекује се повећан број туриста током и након самог догађаја, јер ће Београд и Србија бити изложени глобалној публици, што ће подстаћи даљи раст у сектору угоститељства, авио-саобраћаја и културног туризма. Туристичка организација Србије ће активно радити на промоцији најзначајнијих туристичких атракција земље, посебно оних повезаних са темама ЕКСПО-а, као што су музика, спорт, гастрономија и природне лепоте. Поред привлачења туриста, Expo 2027 ће бити и важна платформа за пословне и економске контакте, омогућавајући Србији да се позиционира као инвестициона дестинација. Очекивани резултат је значајан прилив страних директних инвестиција, нарочито у областима туризма, енергетике, одрживог развоја и паметних технологија, што ће допринети економском напретку Србије и њеној бољој позицији на глобалној мапи. Министарство са спортским и омладинским организацијама планира да подржи организацију волонтера за овај догађај за који је процена да ће бити потребно њих око 30 хиљада. Belgrade Expo 2027, под темом "Play for Humanity: Sport and Music for All", је изузетно значајан догађај за Србију, а наша очекивања су да ће привући представнике из око 120 земаља и 10 међународних организација у периоду од 15. маја до 15. августа 2027. године.
Sustainable development and environmental protection – Government’s strategies to promote economic development while protecting the country’s natural and cultural assets and heritage. Key priorities and achievements so far.
Одрживи развој и заштита животне средине – Владине стратегије за промовисање економског развоја уз заштиту природног и културног наслеђа земље. Кључни приоритети и достигнућа до сада.
Следећи стратешке циљеве развоја туризма засноване на принципима одрживости, у мају 2023. године је потписан Споразум о чланству између Глобалног савеза за одрживи развој (Global Sustainalbe Tourism Council – GSTC) и Министарства туризма и омладине. Сврха овог споразума је продубљивање сарадње између Министарства и GSTC, као и охрабривање свих заинтересованих страна у Србији да уз помоћ министарства и експерта из Јапана који је на томе тренутно ангажован преко Јапанске агенције за међународну сарадњу (JICA) имплементирају критеријуме одрживог развоја у туристичке дестинације и туристичку привреду. Наиме, у оквиру пилот пројекта за ову годину изабрано је пет дестинација у Србији за имплементацију критеријума одрживости дестинација према GSTC критеријумима. До августа ћемо имати нацрт документа са препорукама који ће послужити за измену легислативе у туризму Србије у првој фази. Министарство туризма и омладине активностима у оквиру заједничких радних група, блиско сарађује са Министарством за заштиту животне средине при изради стратешких докумената у вези са Кружном економијом (Circular economy), климатским променама и Стратегијом за заштиту животне средине. Осим тога, очување и одрживо коришћење природног и културног наслеђа је имплементирано у стратешке документа развоја туризма на националном и локалном нивоу и усклађено са стратешким документима Министарства културе како би се одрживим коришћење природних и културних потенцијала креирала конкурентна туристичка понуда заснована на принципима одрживости са економског, еколошког, културолошког, социолошког и друштвеног аспекта.
A young and educated workforce – Strategies to address workforce challenges in the tourism sector, particularly in terms of upskilling, reskilling, and creating career opportunities that attract and retain talent in the industry.
Млади и образована радна снага – Стратегије за решавање изазова радне снаге у Сектору туризма, посебно у смислу усавршавања, преквалификације и стварања прилика за каријеру које привлаче и задржавају таленте у индустрији.
Тренутно стање на туристичком тржишту нас обавезује да промишљамо о будућим трендовима на тржишту радне снаге у овом, за све нас значајном, терцијарном сектору. Министарство туризма и омладине је у сарадњи са Унијом послодаваца Србије било укључено и израду Стратегије вештине радне снаге у туризму као кровног стратешког документа у овој области. У складу са стратешким циљевима поменуте Стратегије, усаглашено је да наше напоре треба усмерити на квантитативно и квалитативно побољшање образовања у туризму чиме ће се отклонити јаз између наставних планова и програма у високо школским установама, као и према темама за неформално образовање и обуке које треба организовати за запослене и незапослене у туризму. Посебну пажњу обраћамо на преквалификацију радне снаге на локалном нивоу у свим занимањима у туризму и хотелијерству. Целоживотно учење је императив у свим гранама привреде, а нарочито у туризму имајући у виду сталне промене на туристичком тржишту које се рефлектују на туристичку понуду и туристичку тражњу. Такође, радимо на размени кадрова у туризму са другим земљама Европе и света у смислу усавршавања и специјалистичких курсева из различитих области у туризму и хотелијерству, како би на европском и светском нивоу поштовали сличне стандарде у ланцима хотела али и осталим услугама у туризму. На крају, све почиње и зависи од човека, те је улагање у стручну и квалификовану радну снагу у туризму императив.
Looking to the future - Long-term vision for Serbia’s tourism sector, and plans to position the country as a regional hub for tourism and hospitality.
Поглед у будућност – Дугорочна визија туристичког сектора Србије и планови за бољу позиционираност земље као регионалног центра за туризам и угоститељство.
Тенденције на глобалном туристичком тржишту говоре да ће туристи бирати аутентичне непознате, не пренасељене дестинације, како би боравком у њима успели да обједине „стара добара времена“ са импресивним искуствима заснованим на новим технологијама и дигитализацији којом се оживљавају познате личности и догађаји из свих сфера живота из блиске и далеке прошлости. Бираће се оне дестинације где се живи спорије, конзумира аутентична локална гастрономија, чија је туристичка понуда заснована на одрживом коришћењу природних и културних ресурса у сваком смислу. Због утицаја климатских промена на глобалном нивоу имамо више жарких летњих месеци, те се с тога туристи за време летње сезоне све више опредељују за дестинације са нижим и умереним летњим температурама, док је бржа и ефикаснија саобраћајна повезаност дестинација, као једног до важних ланаца вредности у туризму, постала императив. Све наведено указује да су стратешки пројекту у туризму 2025. године и у наредном периоду усмерени на креирање ценовно конкурентне, атрактивне туристичке понуде, засноване на принципима одрживости са економског, еклошког, културолошког, социолошког и друштвеног становишта. Секторске политике у туризму предвиђају мере за подстицање развоја такве туристичке понуде која ће бити у могућности да одговори на преференције (захтеве) наших туриста. Мере секторских политика у туризму усмерене су на развој, руралног, сеоског, културног туризма (са акцентом на развој националних и европских културно туристичких рута на тему гастрономије и историјских личности), креативног туризма и креативних индустрија, а тиме и предузетништва, као и туризма специјалних интересовања, здравственог „spa&wellness“ туризма и наутичког туризма уз даљи развој комплементарних туристичких производа и „niche“ (специфичних) туристичких производа.
Concluding remarks and final message to the readers of USA TODAY
Закључне речи и завршна порука читаоцима USA TODAY.
Тржиште у туризму је динамично, те стога ће сигурно бити лепих изненађења за туристе који долазе у Србију. Креирамо туристичку понуду која ће остварити жеље наших туриста кроз спој „старог“ и новог, као је претходно наведено. Туристичке понуда која ће одисати мање динамичним начином живота, са много нових искуствених прилика за туристе из примену савремених технологија која ће туристима приближити прошлост, а садашњост ће упознавати у дестинацијама, кроз пажљиво осмишљене аутентичне и по могућству интерактивне садржаје. У годинама које долазе, Србија ће постати дестинација са епитетом „must to see“, те позивам све читаоце USA TODAY што пре посете и доживе нашу прелепу земљу.